Nie ufaj propagandzie – analizuj liczby! Mierzenie zwrotu z inwestycji w Social Media.
Metody i narzędzia, które pomogą ci w mierzeniu efektów działalności w Facebooku.

Zastanawiasz się, czy Twoje działania na Facebooku czy Google+ przyniosą zyski? Badania wskazują, że 76% firm, traci na Facebook’u czas i pieniądze. Jest też dobra wiadmość. Mierzenie zwrotu z inwestycji w social mediach jest możliwe! Trudność polega na tym, że niełatwo jest zbadać wiele jej elementów. Poznaj metody i skorzystaj ze wskazówek, które proponujemy, a zobaczysz jak owocuje praca poświęcana na marketing w internecie.
Czy media społecznościowe są w ogóle mierzalne?
Społeczności internetowe angażują nas z powodu często niemierzalnych korzyści. Prawdopodobnie, Twoi klienci również uczestniczą w wirtualnej rzeczywistości i znajdziesz ich w którejś z tych społeczności. Media społecznościowe to zarówno Facebook, Google+ czy Twitter, jak i ludzie zostawiający komentarze pod filmikami na YouTube i wpisy na Twoim blogu. Social media mogą obejmować fora i prywatne grupy dyskusyjne.
Jakich korzyści możesz oczekiwać od marketingu społecznościowego?
● większa ekspozycja firmy
● znalezienie partnerów handlowych
● wzrost ruchu na stronie
● znalezienie nowych klientów
● lepsze wyniki w wyszukiwarkach etc.
Na początek stwórz własną listę celów obecności Twojej firmy w mediach społecznościowych. Na jej podstawie będziemy budować strategię.
które inwestują w
social media, nie
mierzy zwrotu z tych
inwestycji.
76% firm
zyskuje znacznie mniej niż zainwestowało(według badań Mzinga i Babson Executive Education
Facebook ROI - Return on Investment.
Ile wynosi Twój zwrot z inwestycji w social media?
Jak mierzyć ROI w mediach społecznościowych? Żeby zwrot był mierzalny, inwestycja również musi być mierzalna! Jeżeli inwestujesz pieniądze, aby wyciągnąć więcej pieniędzy sprawa jest banalnie prosta. Równanie Facebook ROI, jest naprawdę bardzo proste.
Niekiedy najłatwiej zmierzyć jest czas, który inwestujesz.
Możesz zastanowić się nad tym, ile może kosztować godzina, którą poświęcasz na marketing społecznościowy. Sumując czas spędzony w sieci, będziesz mógł oszacować koszta.
Wymagają ludzi, technologii i czasu, a wszystkie
te zasoby są kosztowne i ograniczone.
Katie Delahaye Paine ekspertka w tej dziedzinie potwierdza fakt, że rozpiętość mierzalnego ROI (return on investment) jest bardzo duża. Można liczyć zwrot w postaci liczby wzmianek o swojej działalności w mediach społecznościowych, można liczyć ilość datków (organizacje charytatywne).
Po pierwsze: zdefiniuj cele i zrób użytek z danych.
Pamiętaj o zdefiniowaniu celu. Kiedy masz już dane, następuje etap, w którym należy je odpowiednio zinterpretować i wykorzystać. Spójrz jak wskaźniki korelują z większą sprzedażą, z większą ilością klientów i z wszystkim, co jest według ciebie znacznikiem wydajności. Im lepiej sprecyzujesz swój cel, tym łatwiej będziesz mógł go osiągnąć.
Jeśli twoim najważniejszym celem jest sprzedaż, to obserwuj jej poziom. Jeżeli wzrósł spójrz na liczbę przekierowań na twoją stronę e-commerce, sprawdź ile kuponów, które rozdałeś w kampanii promocyjnej na Facebooku, bądź innym portalu zostały wykorzystane, by móc zobaczyć, które transakcje wynikają z kampanii w mediach społecznych.
KPI = Key Performance Indicators.
Wyłoń własne, kluczowe wskaźniki wydajności.
Aby działania marketingowe stały się odpowiedzialne, przydatna jest rama kluczowych wskaźników, które można śledzić, analizować i porównywać z przyjętymi kryteriami.
Pomiary w mediach społecznościowych nie różnią się tak bardzo od tych, które są wykorzystywane w tradycyjnych mediach. Pierwszym krokiem będzie dopasowanie wskaźników mediów społecznościowych do wskaźników, które funkcjonują w twojej firmie.
jest kluczem do poprawy wskaźnika
zwrotu z inwestycji
Poniższy tunel, to sposób w jaki mierzymy społeczności w owocnych.
Rozpoznawalność marki (Świadomość marki) dzielimy na trzy kategorie: Zasięg / zaangażowanie. Generowanie okazji do sprzedaży i sprzedaż.
1. Ekspozycja / Zasięg - Czyli do ilu
osób dotarła Twoja wiadomość.
2. Zaangażowanie - Czyli jak wiele
osób podjęło jakiekolwiek działanie
(np: Polubiło, lub zacytowało etc)
3. Akcja - Czyli jak wiele osób wysłało
zapytanie ofertowe, lub dotarło do
strony zakupowej.
4. Konwersja - Czyli jak wiele osób
stało się klientami, lub podjęło inne
pożądane przez nas działanie.
Pomimo tego, że ROI nie jest równe wskaźnikom, tradycyjne wskaźniki internetowe takie jak ruch na stronie, liczba komentarzy, śledzący na Twitterze, fani na Facebooku itd. są ważnym składnikiem w liczeniu twojego ROI. Zaskakujące? Psikus polega na tym, że nie należy polegać jedynie na liczbach, ale również na tym, do czego one prowadzą. Na przykład czy wzrost liczby odwiedzających twoją stronę koreluje w jakiś sposób ze zwiększeniem sprzedaży? Albo czy ludzie, którzy znaleźli twoją stronę dzięki Facebookowi, klikają później na stronę z produktami, bądź trafiają do sekcji e-Commerce? To jest rodzaj danych, które chcesz znaleźć.
-
Mierzenie zasięgu (ekspozycji)
w mediach społecznościowych.Zastanawiasz się do ilu osób dotarła twoja wiadomość?
Niestety niektóre wskaźniki muszą być odnotowane ręcznie, dlatego zwróć uwagę na wysiłek jaki wkładasz w śledzenie wskaźników i wartość jaką od nich otrzymasz, aby móc określić ich znaczenie dla ogólnej strategii.
● Twitter: By określić liczbę potencjalnych użytkowników patrz na liczbę zwolenników, liczbę śledzących i tych, którzy odpowiedzieli na twoją wiadomość. Po pewnym czasie porównaj tempo wzrostu z każdego miesiąca. Dzięki temu zobaczysz, w którym momencie było najszybsze. Świetnym i bezpłatnym narzędziem do wykonywania pomiarów na Twitterze jest TweetReach.
● Google+ i Facebook: Obserwuj fanów twojej strony. Zwróć uwagę na liczbę nowych fanów i na okres w jakim się pojawili, a także na liczbę tych, którzy komentują, czy też lubią Twoje posty. Pomoże ci to oszacować potencjalny miesięczny zasięg.
● YouTube: Próbuj łączyć liczbę odwiedzin z promocjami lub innymi wydarzeniami w twojej firmie. -
Mierzenie zaangażowania
Czyli ile osób zrobiło coś z tym,
co zakomunikowałeś.Ten etap jest bardzo ważny, ponieważ pokazuje ile osób obchodzi to, co masz do powiedzenia. Na szczęście bardzo łatwo jest zmierzyć zaangażowanie(wystarczą do tego takie narzędzia jak Radian 6, Biz360 i TweetEffect. Dzięki nim upewnisz się do kogo warto kierować swoje komunikaty.
● Twitter: Zwróć uwagę na to, ile razy kliknięto na twój link, ile razy odpowiedziano na twoją wiadomość, ile razy został użyty twój hashtag, a następnie spójrz ile osób odpowiedzialnych jest za te działania.
Google+ i Facebook: Określ ile komentarzy, bądź “lubię to” dostał twój link i posty. Następnie podziel to na liczbę ludzi, którzy brali w tym udział. Możesz wliczyć w to posty na ścianach i prywatne wiadomości, pod warunkiem, że możesz je połączyć bezpośrednio z działaniami dotyczącymi kampanii w mediach społecznościowych.
YouTube: Zlicz liczbę komentarzy, liczbę osób głosujących, a także ile razy dzielono się linkiem do filmiku i liczbę nowych abonentów. -
Pozyskiwanie
potencjalnych klientów.Po tym jak zmierzyłeś wpływ, wchodzisz w etap, gdzie zbyt wiele firm dopiero rozpoczyna swoje pomiarowe wysiłki - czyli generowanie nowych kontaktów biznesowych. To jest miejsce, w którym etap ścieżki związany ze świadomością marki (brand awarness) kończy się. Teraz zaczyna się tradycyjne działanie w kierunku ROI.
-
Spieniężanie i konwersje.
Plan działania w social mediach musi być związany z przejrzystym wezwaniem do działania. Przykładem takiego wezwania może być sprzedaż produktów, możliwość dołączenia do grupy fanów na Facebooku, czy też możliwość ściągnięcia darmowego pdf.
Aby mierzyć pieniężny wkład w biznesowy cel, marketer musi ustalić wartość swojego programu wzywania do akcji, a następnie śledzić przemiany, które zachodzą.
Zbyt często obierany jest pasywny cel dla planu wykonania. Oznacza to, że wezwanie do akcji musi być okazją dla potencjalnego klienta. Musi motywować użytkowników do działania.
Czy można by tą pracę pięknie uprościć?
Poznaj narzędzia, które zrobią wiele za Ciebie.
Google Analytics
Jest darmowy i generuje wiele rodzajów raportów dotyczących zbieranych danych związanych ze wskaźnikami konwersji i ROI, ruchem na stronach etc.
Dzięki niemu możesz śledzić przychodzące linki, a następnie działania użytkowników, którzy je podsyłają, co może być pomocne przy twoich analizach.
Omniture
To już nie program, ale cały kombajn od Adobe. Oferuje mnóstwo usług dostępnych dla firm, w tym składniki umożliwiające śledzenie wskaźników wszystkich dostępnych platform społecznościowych.
PostRank Analytics
Ten zestaw narzędzi mierzy społeczne zaangażowanie na innych platformach i serwisach. Co jest interesujące PostRank nie podaje suchych liczb, ale umożliwia obserwowanie wiadomości, a także komentarzy z innych stron, które mają wkład w Twoje statystyki.
Update: Postrank zostało wykupione przez Google i stało się częścią Google Analitics.
HootSuite
Oferuje świetne analizy. Dane dotyczące kliknięć pozwalają na sprawdzenie, czy przekładają się one na transakcje albo czy wywierają jakiś wpływ na pozostałe Twoje strony.
Uwaga: W całości po polsku!
Vitrue SRM
Social Relationship Manager — stworzony do kierowania i wyciągania największej ilości informacji z twojego konta na portalach społecznościowych.
To narzędzie analizuje linki na Twitterze, Facebooku i może być wykorzystane przy usługach Omniture, czy też Google Analytics.
ContextOptional
Oferuje Social Repoting Dashboard do monitorowania zaangażowania i aktywności, a także Social Moderation Console dla Facebooka.
Sygnowane znakiem jakości Adobe.
Radian 6
Salesforce produkty z linii Service Cloud 2 Salesforce.com są stworzone, by integrować wyniki Twittera i Facebooka i wykorzystywać je w CRM (Customer Relationship Management) firmy. Choć produkty Salesforce.com bezpośrednio nie służą ROI, to dzięki ulepszaniu obsługi klienta i szybkiemu zaradzaniu problemom, firmy mogą uchronić się przed kosztami potencjalnych błędów. Te oszczędności mogą być brane pod uwagę przy obliczaniu ROI.
Seo moz
Kto dziś zajmuje się marketingiem internetowym i nie zna Rand’a Fishkin’a z SEOMOZ ten gapa. Na temat tej platformy zostało powiedziane już wszystko. Zobacz jak sprawdza się w praniu zamawiając 30 dniowe darmowe demo.
Viral Heat
Viral Heat jest przystępnym narzędziem zapewniającym monitorowanie social mediów, włączając w to analizy wzmianek o Twitterze.
Crimson Hexagon
Crimson Hexagon używa algorytmów, które pozwalają użytkownikowi dowiedzieć się, co myślą konsumenci na temat twojej marki.
Dane te są oparte o wzmianki w mediach społecznościowych.
Analizując uczucia ważne jest, by wiadomo było które są pozytywne, a które negatywne.
Jeżeli nie będzie takiego podziału analizy będą bez większego sensu. Zakazane przysłowie “nie liczy się co mówią, ważne aby mówili” w internecie zupełnie traci sens.
Gdzie szukać dalszej wiedzy na temat społeczności?
Jeżeli chcesz książkę, która będzie zawierała szczegółową instrukcję używania narzędzi analitycznych do mierzenia zwrotu z inwestycji w social mediach, to tej książki nie możesz sobie odpuścić.
co sprawi, że zarobisz więcej, wydasz
mniej, a klienci będą bardziej zadowoleni
Jim Sterne pisze o tym co mierzyć i czego nie mierzyć. Daje bardzo ogólne wskazówki dotyczące tego, jak to robić. Pierwszy rozdział zaczyna od słów Franka Lloyd Wrighta “Znam cenę sukcesu: poświęcenie, ciężka praca i nieustające oddanie rzeczom, które chcesz, by się wydarzyły.”
Przesłanie Sterna w
jego książce jest proste:
Bez obranego celu nie
masz co zaczynać
z marketingiem
społecznościowym.
Musisz wiedzieć:
● po co jest twoja kampania?
● jakich wyników oczekujesz?
● który kluczowy wskaźnik (KPI) będziesz mierzyć?
Stern proponuje trzy duże cele biznesowe:
● zwiększenie dochodów
● obniżenie kosztów
● wzrost satysfakcji klientów
Jeżeli to co robisz nie przynosi żadnych rezultatów mimo ulepszenia o jedno, bądź kilka z wyżej wymienionych, najwyraźniej tracisz czas, pieniądze i odstraszasz klientów.
znaczenia, dopóki nie zobaczysz wyników
w sprzedaży, zadowolonych klientów
i zaoszczędzonych pieniędzy.
W jednym zdaniu: Liczy się tylko to, czy potencjalni klienci podejmą akcję, czy klikną na banner z reklamą, wejdą na stronę, bądź zadzwonią do twojej firmy. Jeśli masz własne doświadczenie w tej kwestii będzie mi niezmiernie miło jeśli podzielisz się nim w komentarzach na samym dole tej strony. Tymczasem powinieneś śledzić Owocnych na Google+ (Kliknij)(warto śledzić nas także na Facebook - Kliknij tu.

Subtelny ruch na statycznej stronie może przyciągnąć uwagę ludzi. Kontrast można też stworzyć za pomocą czasu (porównaj nieregularne powiadomienia e-mailem z codziennymi powiadomieniami) lub za pomocą niezwykłej lub niespodziewanej treści.
Mądrego miło posłuchać
Szanowny ekspercie.
Podziel się wiedzą i odbierz zapłatę.
Sprawdź to - kliknij tutaj.
Lubisz nasze treści i to co robimy?
Możesz publikować je u siebie, sprawdź
także jak jeszcze możesz nas wesprzeć.
UDZIEL WSPARCIA
Kliknij tutaj!
Zawsze cieszą nas komentarze i przykłady, które odnoszą się ściśle do komentowanych treści, bądź też zawierają dodatkowe, wzbogacające pierwotny materiał informacje. Staramy się blokować wpisy zawierające obelżywy język lub mające charakter spamu, oraz na bieżąco moderować poziom dyskusji, aby odpowiadał on standardom, które wyznaczamy.
1. Pozostawmy to miejsce wolne od reklam.
2. Dyskutujemy o ideach, bez zarzutów osobistych.
3. Nie publikujemy multimediów.